TIPS PERGAULAN YANG HEBAT SESAMA MANUSIA









1) Sentiasa menjaga perintah Allah S.W.T (bagi yang muslim)iaitu SOLAT dan peliharalah ibadah-ibadah yang menjadi kewajipan kita.

2) Bila bergaul dengan orang lain, tidak kira siapapun dia. Sentiasalah bersangka baik terhadap diri orang itu (walaupun pada mata kasarnya, mereka jelik tetapi tetaplah bersangka baik)

3) Waktu bergaul dengan sesiapa sahaja, sentiasa tersenyum. Ya, memang bukan semua manusia mampu senyum memanjang. Tapi, mulai hari ini BELAJARLAH!!! senyuman itu sedekah paling mudah ;) 

4) 1 rahsia untuk merapatkan hubungan dengan sesiapa sahaja (dengan cara yang betul mengikut Islam ya), adalah dengan BERSEDEKAH. Sedekah ni bukanlah dalam bentuk duit je ok. Korang boleh juga sedekah dengan beri bantuan tenaga kalau diperlukan atau mungkin sedekahlah dengan DOA yang berterusan. Doa tak kena duit kot. kan???

5) Kalau boleh, sentiasa tunjukkan muka yang ceria walaupun dalam kepala korang ada 1001 masalah. muahahaha!!! Apa salahnya berlakon sikit untuk pastikan orang yang bersama kita tu tidak kena tempias masalah kita kan? Belajar cara “control” emosi kita. Biar orang sekeliling kita rasa seronok melihat muka ceria kita!

6) Jadilah pendengar yang setia. Ini perlu ke saya nak huraikan? Tak kan?

7) “Alert” dengan perubahan orang sekeliling kita. Kalau perlu, bertanya pada mereka. Mana tahu mereka ada masalah kan?

8 ) Sentiasa tunjuk sikap korang yang positif-positif sahaja. Belajarlah kawal peribadi korang yang agak kurang sopan sikit tu bila tengah bergaul dengan orang lain. Jangan sampai orang keliling korang tu rasa “annoying” pula. Bahaya!

9) Ini tips paling mudah. Mengikut ustaz, lakukan Solat Tahajjud secara istiqamah (MUDAH KE???? hehehehe). Kenapa? Tahu tak, solat malam ini mampu MENAIKKAN DARJAT KITA. Secara logiknya, memang orang lain akan SELESA DAN SUKA bergaul dengan kita.

10) Akhir sekali, klise tapi ini penting ya. SABAR!!!! hahahahah. Bergaul dengan orang, kena banyak bersabar. Manusia ada macam-macam karenah. Teruskan bersabar.


SELAMAT MENCUBA





da abis baca kan?? click sini !!

No comments:

Post a Comment

orang yang last comment kat blog nye,
orang tu yang paling cute <3